Afwijken van de NLdigital Voorwaarden: kan dat?
Het liefst houd je natuurlijk vast aan onze NLdigital Voorwaarden. Ze beschermen je als leverancier tegen de risico’s van ondernemen. Bijvoorbeeld als het gaat om aansprakelijkheid. Maar soms wil je klant afwijken van jouw NLdigital Voorwaarden. Kan dat zomaar? Onze juristen geven je vier praktische tips.
1. Inventariseer wat je klant wil
Als je klant wil afwijken van onze voorwaarden is het goed om te inventariseren:
- om welke bepalingen het gaat en
- wat de achterliggende reden is.
Is dit duidelijk voor je? Dan kan je bepalen of jij ook wilt afwijken.
2. Bepaal wat jij wilt
Je klant heeft jou laten weten wat ze graag wil. Nu is het aan jou om te bepalen of je daarin mee kan gaan of dat je wilt vasthouden aan onze NLdigital Voorwaarden. Soms kan je best contractueel afwijken en heeft je klant daar een goede reden voor. Maar de klant kan ook te veel risico bij jou neerleggen. En dat kan je niet accepteren.
Van bepaling tot bepaling kijk je dan waar je een middenweg kan vinden, waar je kan instemmen met je klant en waar dat niet mogelijk is.
In algemene zin kunnen onze juristen hier nu niet op ingaan. Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met onze juristen.
3. Een paar voorbeelden
- Onze bepaling over aansprakelijkheid is gebruikelijk in onze branche. Maar soms heeft je klant een goede reden om hiervan af te wijken. Als je verzekeraar dit dekt, kan je overwegen om met de wens van je klant mee te gaan. Stem dat wel eerst af met je verzekeraar.
- Wil je klant dat je een boete accepteert, bijvoorbeeld op het overtreden van geheimhouding, terwijl je verzekeraar die niet dekt? Dan loop je te veel risico en is het de vraag of de waarde van de opdracht dat risico rechtvaardigt. Meestal is dat niet het geval.
- In onze voorwaarden beschouwen we deadlines als streefdatum waarvoor je je inspant. Maar je klant wil soms harde afspraken. Als het gaat om productontwikkeling, bijvoorbeeld de bouw van software, kan dit lastig zijn. Maar soms kan je ook prima een vaste datum met je klant afspreken.
Ik weet wat ik wil en niet wil. En nu?
Het is goed om met je klant af te spreken en uit te leggen waar je wel en niet in mee kunt gaan. Je klant wil ook met jou samenwerken en de ervaring leert dat je er samen vaak wel uitkomt. Heb je hulp nodig bij het bepalen van je standpunt of onderhandelingen? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.
Kijk voor meer informatie over de NLdigital Voorwaarden op deze pagina.