Beroepsaansprakelijkheid voorkomen? Bewaak het fort in 4 stappen 

Een ongeluk zit soms in een klein hoekje. Daarom is het slim om als ondernemer stil te staan bij de risico’s van het vak, en beroepsaansprakelijkheid zo veel mogelijk te voorkomen. Ons advies? Zorg dat je een verdedigingsplan hebt in geval van nood. Wij helpen je met een handige checklist! 

1. Je eerste vangnet: duidelijke afspraken en beloftes nakomen 

Veel claims komen voort uit onduidelijke afspraken. Als klanten meer verwachten dan je kunt (of wilt) leveren, ontstaan er problemen. Je bent pas aansprakelijk als je een fout hebt gemaakt waarmee je je afspraken niet bent nagekomen. Heldere afspraken maken in je overeenkomsten met klanten is dus essentieel. Wat mogen klanten van jou verwachten en wat niet? Denk niet dat je het goed hebt besproken, maar zet afspraken altijd op papier. Zo voorkom je onenigheid achteraf. Ook belangrijk hierbij is of je een inspannings- of resultaatsverplichting hebt afgesproken. Bij een inspanningsverplichting span je je in om een bepaald resultaat te bereiken, maar garandeer je dat resultaat niet. Bij een resultaatsverplichting verplicht je jezelf een bepaald resultaat te behalen. 

* NLdigital Voorwaarden: Hier is opgenomen dat je als leverancier een inspanningsverplichting hebt. Het is wel belangrijk dat dit ook daadwerkelijk aansluit bij de beloftes die je maakt in je dienstomschrijving. 

2. Je tweede vangnet: voldoe aan je zorgplicht 

In de ICT-dienstverlening is er vaak een groot verschil in kennis. Daarom heb je als ICT-ondernemer een zogenoemde zorgplicht, een zwaardere informatie- en waarschuwingsplicht. Deze zorgplicht bepaalt welke inspanningen een klant van je mag verwachten, soms naast de contractueel overeengekomen verplichtingen. In het kort: je moet je dienst zorgvuldig leveren, je klant wijzen op eventuele risico’s én maatregelen voorstellen om risico’s te verkleinen.  

Rondom de zorgplicht geldt ook: hoe duidelijker je maakt wat je klanten van je mogen verwachten, hoe minder je voor verrassingen kunt komen te staan. In het kader van de zorgplicht komt, als de afspraken onduidelijk zijn, het risico eerder bij jou als leverancier te liggen. Bij onduidelijke afspraken loop je de kans dat je meer moet leveren dan je bedoeling was en de kosten en schade daarvan voor jouw rekening komen. Daarom is het wederom essentieel om je dienstverlening duidelijk af te bakenen. 

3. Je derde vangnet: beperk je aansprakelijkheid 

Ook als je goede afspraken hebt gemaakt, kan er iets fout gaan. Ben je toerekenbaar tekortgekomen en lijdt je klant daardoor schade? Dan kom je toe aan je contractuele aansprakelijkheidsbeperking. Dit is een beding in je contract of algemene voorwaarden om aansprakelijkheid te beperken. Zo kun je de financiële risico’s meer beheersbaar maken. 

* NLdigital Voorwaarden: Hier is je aansprakelijkheid als leverancier flink beperkt. Zo ben je goed ingedekt. Zorg er wel voor dat je deze op de juridisch juiste manier van toepassing verklaart, anders gelden de voorwaarden niet. 

4. Je vierde vangnet: een verzekering 

Ben je toch aansprakelijk en eist je klant een schadevergoeding? Dan is het fijn als je daarvoor verzekerd bent. Dat doe je met een bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Het is niet verplicht, maar het kan je een hoop financiële ellende besparen. 

* Wil je je verzekeren? Kijk dan eens naar de aansprakelijkheidsverzekering voor ICT-dienstverleners van onze partner Aon. Deze gecombineerde bedrijfs- en beroepsverzekering biedt een goede en betaalbare dekking tegen schade en dekt ook de (juridische) kosten bij een eventuele procedure. Met een gecombineerde cyberverzekering bescherm je je ook tegen de financiële gevolgen van cybercriminaliteit. 

* NLdigital Voorwaarden: De voorwaarden van de verzekeringen van Aon zijn hierop afgestemd. Ze sluiten dus naadloos op elkaar aan. 

Denk bij het afsluiten van een verzekering goed na over het bedrag dat je wilt verzekeren. Stel jezelf vragen als: wat is mijn omzet, en wat kost het als mijn bedrijf een dag stil komt te liggen? Aon helpt je hier graag bij. 


Deel via:

Gerelateerde artikelen

Welke aansprakelijkheidsrisico’s heb je eigenlijk als ICT-ondernemer?

Ondernemen is kansen zien en die benutten. Daar krijg je energie van. Toch is het slim om zo nu en...
Contracten & voorwaarden

Voorkom schijnzelfstandigheid: controleer zzp-contracten vóór 1 januari 2025

Over krap een maand is het zover. Met ingang van 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst actief handhaven op schijnzelfstandigheid....
Contracten & voorwaarden

Zakendoen in de VS: hier moet je op letten

Denk jij erover om met jouw bedrijf de stap naar de Amerikaanse markt te maken? Dat is een begrijpelijke gedachte,...
Contracten & voorwaarden