De 5 meest voorkomende pensioenvalkuilen voor de ICT-Ondernemer

Als ondernemer wil je goed voor je medewerkers zorgen. Nu en later. Dat kun je onder andere doen door een goed pensioen te bieden. Je wilt tenslotte dat je medewerkers genoeg geld hebben om van te leven wanneer ze stoppen met werken. Daarnaast kiest IT-talent in de krappe arbeidsmarkt liever voor een werkgever met een goede pensioenregeling. Overweeg je een pensioenregeling af te sluiten? Of wil je je huidige pensioenregeling aanpassen? Let dan op deze 5 valkuilen: 

1. Denken dat pensioen duur, ingewikkeld en tijdrovend is 

Ondernemers denken vaak dat pensioen duur, ingewikkeld en tijdrovend is. In veel gevallen weten ze ook niet waar ze terecht kunnen voor hulp. Daarom steken veel ondernemers hun kop in het zand. Terwijl het regelen van pensioen juist zo belangrijk is. De keuze die jij maakt, heeft ten slotte gevolgen voor de toekomst van je medewerkers. 

Pensioen klinkt ingewikkeld, maar is in de basis juist heel simpel. Je moet voor jezelf bepalen hoeveel geld je wil bijdragen aan het pensioen van je medewerkers. Dat kun je zo duur maken als je zelf wilt. 

2. Alleen stilstaan bij pensioenopbouw

Denk je aan pensioen, dan denk je aan pensioenopbouw. Maar een goede pensioenregeling omvat veel meer dan alleen het opbouwen van vermogen voor later. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de pensioenopbouw van je medewerker bij arbeidsongeschiktheid? En wat gebeurt er met het gezin wanneer een  medewerker overlijdt? Daar denk je vaak pas over na als het te laat is, terwijl het minstens zo belangrijk is.  

Vraag je dus goed af in hoeverre je voor je medewerkers wil zorgen. Het is goed om je te beseffen dat je premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid in privé niet kunt afsluiten en het nabestaandenpensioen enkel met hele hoge premies en medische keuringen.  

3. Zelf invullen wat je medewerkers nodig hebben

Natuurlijk ben je op de hoogte van het salaris van je medewerkers. Misschien weet je of ze een partner hebben en in welk huis ze wonen. Maar daar houdt het vaak wel op. Je weet niet precies in welke financiële situatie ze zich bevinden en waar ze behoefte aan hebben. Denk dus niet dat je weet wat je medewerkers willen, maar ga met ze in gesprek. Inventariseer de wensen en behoeften in een vragenlijst of open gesprek.  

4. Denken dat je medewerkers geen behoefte hebben aan informatie over pensioen

De grootste misvatting? Dat je medewerkers geen interesse hebben in dit onderwerp. Het interesseniveau is niet laag, maar je moet het wel aanwakkeren. Of je nu kiest voor een pensioen of niet. Communicatie is key. Informeer je medewerkers over wat je wel regelt en wat niet. Zo verschuif je de verantwoordelijkheid naar je medewerkers.  

Laat de communicatie niet over aan je pensioenuitvoerder. Zij communiceren vaak een algemeen beeld, terwijl je het juist tastbaar wil maken. Stem je communicatie daarom, eventueel samen met een adviseur, af op de situatie van je medewerkers in combinatie met je bedrijf.  

5. Niet beseffen hoe belangrijk pensioen is bij het behoud van je medewerkers

We hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt. Zeker als het om ICT’ers gaat. Goede arbeidsvoorwaarden zijn dus extra belangrijk om personeel aan te trekken én te behouden. Pensioen is daar een van. Bied je geen (goede) pensioenregeling? Dan heb je de kans je medewerkers te verliezen aan bedrijven die dat wel doen.  

ICT’ers hebben over het algemeen een goed salaris. Als ze geen aanvullend pensioen opbouwen, is het verschil in inkomsten extra groot wanneer ze met pensioen gaan. Onderschat de waarde die je medewerkers aan een pensioenregeling hechten dus niet.  

Meer weten? Meld je aan voor ons webinar

Ben je benieuwd hoe je een pensioenregeling kiest die bij jou past? Op donderdag 14 november nemen we je in een webinar samen met onze pensioen- en inkomenszekerheid partners APS en Herenvest mee in een handig stappenplan. Zo kies jij in 5 stappen de beste pensioenregeling voor jouw ICT-bedrijf.

Meld je aan


Deel via:

Gerelateerde artikelen

Voorkom schijnzelfstandigheid: controleer zzp-contracten vóór 1 januari 2025

Over krap een maand is het zover. Met ingang van 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst actief handhaven op schijnzelfstandigheid....
Werkgeverschap

Zakendoen in de VS: hier moet je op letten

Denk jij erover om met jouw bedrijf de stap naar de Amerikaanse markt te maken? Dat is een begrijpelijke gedachte,...
Werkgeverschap

Korting op aanvullende zorgverzekering 

Leden kunnen via Zilveren Kruis gebruik maken van korting op een aanvullende verzekering van Zilveren Kruis. Jouw medewerkers kiezen een…
Werkgeverschap