De Telecommunicatiewet: wat is er veranderd?
Als je klanten of relaties wilt benaderen, speelt de Telecommunicatiewet een grote rol. Zij geeft uitsluitsel over wanneer en hoe je relaties telefonisch en per e-mail mag benaderen. Recent zijn in deze wet nieuwe regels geïntroduceerd voor telemarketing. Bedrijven zijn onzeker over wat er momenteel wel en niet mag. Met onderstaand overzicht geeft onze jurist Henk Bethlehem daar meer duidelijkheid over.
De klantrelatie
Je mag jouw klanten benaderen over gelijksoortige producten of diensten. Zowel per e-mail als telefonisch. Nieuw is dat je je klant de mogelijkheid moet bieden om in bezwaar te gaan tegen het gebruik van haar telefoonnummer. Je moet hiervoor – net als bij e-mail – een opt-out aanbieden. Zowel bij het verzamelen van de gegevens, als tijdens de telefonische oproep moet je een opt-out (lees: verzetsmogelijkheid) bieden.
Ook moet je, als je belt, kunnen bewijzen dat er sprake is van een klantrelatie. Denk er hierbij om dat het moet gaan om een klant van jouw bedrijf (oftewel: een bedrijf met dezelfde juridische entiteit als het bedrijf waar jij voor werkt) en niet van een aanverwant bedrijf. De klantrelatie moet ook enigszins actueel zijn, want de klanttermijn is gesteld op drie jaren. Hoe bepaal je de klanttermijn? Bekijk de datum op de laatste factuur die je aan de klant hebt gestuurd.
Gelijksoortige producten of diensten
Wat gelijksoortige producten of diensten zijn, is niet uitgemeten. Het staat nergens vast. De ACM heeft weleens uitgelegd dat het draait om de verwachting van de klant. Als je klant een SaaS-applicatie afneemt, zal zij raar opkijken van een reclame over schoenen die je kunt bestellen. Maar een aanbieding over een aanvullende Business Intelligence-oplossing zal prima aansluiten. Gezond verstand is hierbij het credo.
Toestemming
Je kan bedrijven dus bellen of mailen als je een klantrelatie hebt. Maar ook als je er toestemming voor hebt. Voor e-mail is er niets veranderd, maar op het vlak van telemarketing wel. Zo is het Bel-me-niet-register opgeheven. En zijn we van een opt-out systeem naar een opt-in systeem gegaan. Dit betekent dat je nu – ook voor ongevraagde telefonische verkoop – eerst toestemming moet hebben. Als je belt, draag je hiervoor de bewijslast. Dat betekent dat jij moet aantonen wie, wanneer, waar en hoe toestemming heeft gegeven en waarvoor. Het is dus van belang om dit goed te registreren.
Uitzondering
Je hebt niet altijd toestemming nodig voor ongevraagde telefonische verkoop. Zo mag je ZZP’ers bijvoorbeeld niet meer zomaar bellen, maar bv’s nog wel. Het hangt er namelijk vanaf of het benaderde bedrijf ‘rechtspersoonlijkheid’ heeft. Als jouw bedrijf rechtspersoonlijkheid heeft, mag je nog wel ongevraagd telefonisch benaderd worden.
Óf een bedrijf rechtspersoonlijkheid heeft, hangt af van de rechtsvorm. Hieronder staan de bedrijven mét en zonder rechtspersoonlijkheid opgesomd:
Mét rechtspersoonlijkheid:
- Bv
- Nv
- Coöperatie
- Stichting
- Vereniging
Zonder rechtspersoonlijkheid:
- Eenmanszaak
- Vennootschap onder firma (vof)
- Commanditaire vennootschap (vv)
- Maatschap
Concreet
- Ga na wat de rechtsvorm is van het bedrijf dat je wilt bellen.
- Kijk – als het bedrijf geen rechtspersoonlijkheid heeft – of er een grondslag is om te bellen. Dat kan toestemming zijn of een klantrelatie.
- Is een klantrelatie de basis?
Controleer dan de duur sinds je laatste factuur en of je belt over een gelijksoortig product of dienst. - Is toestemming de basis?
Controleer dan of je belt binnen de gegeven toestemming. - Bel met een herkenbaar nummer.
- Zorg dat men zich altijd kan afmelden om gebeld te worden.
Heb je een vraag aan onze juristen, bijvoorbeeld over de telecommunicatiewet? Ze helpen je graag verder. Stel je vraag aan onze juristen of kom naar ons juridisch inloopspreekuur.