Gratis diensten aanbieden: 4 tips
Waar moet je op letten als je gratis diensten wilt aanbieden? Of als je korting wilt geven? Lees de volgende vier tips van onze juristen.
1. Sluit een normale overeenkomst met je klanten
Wil je diensten gratis of met korting aanbieden? Sluit dan een normale overeenkomst zoals je dat altijd doet met je (nieuwe) klanten. Zorg dus ook dat je de standaard bijlagen zoals licentievoorwaarden, een SLA, je verwerkersovereenkomst of je algemene voorwaarden meestuurt en van toepassing verklaart op je overeenkomst. Je wilt tenslotte voorkomen dat – als er iets misgaat – klanten die gratis diensten krijgen, ook nog een schadeclaim bij je neerleggen. Het is dus ook bij gratis diensten belangrijk om te zorgen dat je algemene voorwaarden onderdeel zijn van je overeenkomst.
2. Benoem het kortingstarief
Geef in je overeenkomst aan dat je de diensten tegen 100% korting (of een ander kortingstarief) levert. Zeg dus liever niet dat het gratis is, maar geef je normale tarieven aan en zeg hoeveel korting je geeft. Hiermee onderstreep je dat de dienst een waarde vertegenwoordigt en dat men gedurende een specifieke periode (zie tip 3) minder of niets hoeft te betalen.
3. Benoem de periode van korting in je overeenkomst
Denk na over hoe lang je korting geeft en neem de periode op in je overeenkomst. Geef ook aan wat er na die periode gebeurt. Loopt de overeenkomst stilzwijgend door en krijgt de klant dan ineens wel een factuur? Of houdt de dienst vanzelf op en moet de klant actie ondernemen om die te behouden? Zo voorkom je discussie achteraf.
4. Ga na of je toeleveranciers ook mee willen doen
Over de uren van je eigen mensen of je eigen software kun je als ondernemer zelf beslissen, maar over de uren van ingehuurd personeel natuurlijk niet. Als je voor je diensten software gebruikt van derden, ga dan na of je die software gratis mag inzetten.