Nieuwe cijfers: groot deel IT-bedrijven voelt economische impact corona

De economische impact van de coronacrisis begint door te werken in de digitale sector. Dat blijkt uit een nieuwe survey die we onder onze leden hebben gehouden. Zo’n 40% van de ondervraagde bedrijven ziet een negatieve impact van corona op haar omzet. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn financiële problemen bij klanten of afnemende vraag.

Bijna een jaar geleden zette de coronacrisis Nederland op slot. Het tweede kwartaal van 2020 stond in het teken van aanpassen en improviseren. De directe impact op ICT-bedrijven was wisselend, maar de algemene stemming was voorzichtig optimistisch. Inmiddels zijn we een half jaar verder. Hoe staat de digitale sector er voor na bijna één jaar corona? We peilden opnieuw de stemming onder directeuren en eigenaren van IT-bedrijven.

Financiële problemen van klanten nemen toe

Van de ondervraagde bedrijven geeft 41,2% aan dat de coronacrisis een (zeer) negatieve impact heeft op hun omzet. Voor 44,1% is dat neutraal en 14,7% ziet een positieve impact. De belangrijkste oorzaak voor de negatieve impact is het feit dat er wel vraag is naar producten of diensten, maar dat klanten in financiële nood zitten en investeringen uitstellen. Twee andere belangrijke oorzaken zijn dat bedrijven minder producten of diensten kunnen leveren door de maatregelen en dat de vraag in het algemeen daalt vanwege de crisis. Het lijkt erop dat de aanhoudende crisis nu echt door begint te werken in onze sector. In mei 2020 gaf nog maar 9% van de ondervraagde bedrijven aan dat financiële nood bij klanten een factor was. De verwachting was toen wel dat dit in Q3 van 2020 zou stijgen naar 19%. In de nieuwste cijfers noemt 32% van de bedrijven het als belangrijkste oorzaak van dalende omzet.

Bedrijven zien ook impact op welzijn van medewerkers

Gemiddeld werkt ruim 80% van de medewerkers die thuis kunnen werken nog volledig vanuit huis. Bijna de helft (48,5%) van de bedrijven geeft aan dat de coronamaatregelen een negatieve impact op hun medewerkers hebben. Voor 50% is de impact neutraal en 1,5% ziet zelfs een positieve impact (vanwege minder reistijd of hogere productiviteit). De meest genoemde oorzaak voor de negatieve impact is het combineren van werk met thuisonderwijs en/of zorg voor de kinderen. Ook zien veel bedrijven dat er minder innovatie en creativiteit is in teams. Van de bedrijven die een negatieve impact zien, geeft 34,4% aan dat er hoger verzuim is door de mentale impact van corona op hun medewerkers.

ICT-sector doet het nog steeds goed vergeleken andere sectoren

Ondanks de toenemende negatieve impact van corona op de omzet, blijft de ICT-sector één van de minst getroffen sectoren in Nederland. Volgens recente cijfers van het CBS sloot 82,4% van de bedrijven in onze sector 2020 af met een positief resultaat. Dat is fors hoger dan het landelijk gemiddelde van 62%. ICT-bedrijven zijn over het algemeen ook optimistischer dan de meeste andere sectoren. Het ondernemersvertrouwen in onze sector was begin dit jaar 2,2 tegenover een landelijk gemiddelde van -6.


Deel via:

Het laatste nieuws

‘Toezicht door de mens blijft altijd nodig’

Hoe houd je grip op cybersecurity in een tijd waarin AI steeds dominanter wordt? Joost de Bruin, CEO van Sopra...
Cybersecurity

NLdigital roept AP op om handreiking over scraping te schrappen en pleit voor duidelijkheid over het kunnen gebruiken van persoonsgegevens voor AI-modellen 

Er gebeurt een hoop rondom artificial intelligence in privacy-land. Zo heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) onder andere een handreiking gepubliceerd...
Politiek & wetgeving

CRA gepubliceerd: cybersecurity vereisten voor alle hard- en software

De langverwachte Cyber Resilience Act (CRA) is vandaag officieel gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. Hiermee wordt deze...
Cybersecurity

NLdigital pleit samen met partners voor heroverweging EU-aanpak online kindermisbruik

NLdigital pleit samen met partners voor heroverweging EU-aanpak online kindermisbruik
Politiek & wetgeving

‘Alleen met sterke purpose en optimistische boodschap trek je toekomstig talent aan’

Hoe blijf je als technologieleider aantrekkelijk voor talent in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt? Jeannine Peek, directeur van Capgemini en...
Opleiding & arbeidsmarkt