Tweede Kamer dreigt digitale geletterdheid alsnog weg te bezuinigen
* Update: op 30 mei heeft de Tweede Kamer de motie van Van Meenen verworpen. De motie Peters / Kwint is niet in stemming gebracht, die kan nog op een later moment terugkeren. Tegen de motie stemden: VVD, CDA, PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren, Denk NL, Volt Nederland en BIJ1. We zijn heel blij met dit resultaat! Nu is het zaak om door te pakken. Dit incident laat zien hoe wispelturig de politieke realiteit soms kan zijn. Zo lang digitale geletterdheid niet 100% verankerd is in het curriculum, is deze strijd nog niet gestreden. Wij blijven het proces natuurlijk volgen. En hopelijk kunnen we snel melden dat ons onderwijs nu eindelijk klaar is voor de digitale werkelijkheid van nu.*
—
Aanstaande dinsdag (30 mei) stemt de Tweede Kamer over twee moties die oproepen om digitale geletterdheid in het onderwijs weg te bezuinigen. Na jarenlange inzet om te zorgen voor digitale vaardigheden voor álle kinderen, dreigt de vooruitgang die we hebben geboekt in één keer te verdwijnen. Dat mag niet gebeuren. Daarom hebben we samen met 12 andere partijen een brandbrief naar de Tweede Kamer gestuurd. Lees hier de brandbrief:
Wil je deze oproep ook steunen? Geef je naam en organisatie door via communicatie@nldigital.nl. We zullen de lijst met ondertekenaars dinsdag voor de stemming updaten.
De brief is ondertekend door:
- Lotte de Bruijn – Ambassadeur Human Capital Agenda ICT, Algemeen directeur NLdigital
- Thea Koster – Voorzitter Techniekpact
- Petra Oldengarm – Directeur Cyberveilig Nederland
- Bibi van den Berg en Zeki Erkin – Bestuursleden Academic Cyber Security Society (ACCSS)
- Arie van Bellen – ECP | Platform voor de InformatieSamenleving
- Louis Spaninks – Directeur CA-ICT
- Michiel Steltman – Directeur DINL
- Ronald Verbeek – Directeur CIO Platform Nederland
- Stijn Grove – Managing Director Dutch Data Center Association
- Ben Kokkeler – Directeur-bestuurder Centrum voor Veiligheid en Digitalisering
- Sahar Yadegari – Directeur VHTO, Expertisecentrum genderdiversiteit in bèta, techniek en IT
- Simon Besteman – Directeur Dutch Cloud Community
- Octavia de Weerdt – Directeur NBIP
- Merit van Breukelen – Directeur Allemaal Digitaal
- Roos Peters – Deputy General Manager Codam
- Nicky Hofland – Managing Director TechMeUp
- Roelof Meijer – Algemeen Directeur SIDN
- Beatrice Boots – Directeur Platform Talent voor Technologie
- Katja van Kranenburg – Head Human Capital Dutch Blockchain & AI Coalition
- Frank Reinders – Directeur Schoolupdate
- Laura Walter-Goudsmit – CEO Edutrainers en oprichter Stiching Digitale Geletterheid
- Marijn Roelof – Directeur IT Campus Rotterdam
- Cynthia van Gelderen, OVO Zaanstad en Trias vmbo
- Luc Gimbrère – Betabit, Virtual Vaults, YieldDD Software Due Diligence
- Vincent Veenbrink – Co-founder Basicly
- Laurens Frijters – Founder Beeminds
- Tamar Neter – CEO / Founder – RobotWise
- Annuska van den Eijnden – Cyberjuf
- Leonie Verweij – directeur De Programmeerschool
- Pim van Dort – Eigenaar PMOT
- Odete Pimenta da Silva – Managing Director Netherlands Association for Travel Management (NATM)
- Gerlof Donga – Docent onderzoeker ICT HvA
- Aad van Boven, CEO SecureMe2 Cyber Security
- Ralf Siebelt – SBLT – Information Security Consultancy
- Maikel Roolvink – Ambassadeur HackShield
- Arwi van der Sluijs – Algemeen Directeur NFIR
- Kristel van Reenen – Revenge of the Nerds Academy
- Piet Boekhoudt – Directeur Stichting Digisterker
- Jordi Eeman – DeepBlue Security & Intelligence
- Mathieu Andriessen – Directeur NLconnect
- The Cyber Partners
- Melvin Luijten – Manager SOC DTX
- Valerie Frissen – Directeur SIDN Fonds
—
Hoe zat het ook weer?
NLdigital zet zich, samen met vele anderen, al jaren in om digitale geletterdheid een vast onderdeel te maken van het curriculum. Dat is hard nodig, want sinds de jaren ‘80 is er geen grote update meer geweest van het curriculum. Scholen werken dus met een curriculum dat stamt uit de tijd van voor het internet, de smartphone en social media.
Tot nu springen bedrijven en maatschappelijke organisaties in het gat dat de overheid hier laat vallen. Er zijn tal van goede initiatieven om kinderen toch iets van digitale vaardigheden mee te geven. Maar het is nu aan de scholen zelf om hier iets mee te doen. Dat creëert ongelijkheid, zeker omdat juist scholen in armere wijken hier vaak geen middelen voor hebben.
Leerkrachten geven kinderen gemiddeld een 5,5 voor digitale vaardigheden. Op scholen met veel achterstandsleerlingen is dit zelfs een 4,1. En dat terwijl 81% van de leerkrachten het als een (zeer) grote noodzaak ziet om kinderen meer digitaal geletterd te maken.
Er is breed draagvlak voor het invoeren van digitale geletterdheid. De enige reden dat het nog niet is gebeurd, is traagheid bij de nationale overheid. Telkens is er een reden om invoering uit te stellen. En nu dreigen vier Kamerleden dus met deze moties om digitale geletterdheid in het geheel weg te bezuinigen. Dat levert op zijn minst weer vele jaren vertraging op. En die tijd kunnen we niet missen.