Tweede Kamer dreigt digitale geletterdheid alsnog weg te bezuinigen

* Update: op 30 mei heeft de Tweede Kamer de motie van Van Meenen verworpen. De motie Peters / Kwint is niet in stemming gebracht, die kan nog op een later moment terugkeren. Tegen de motie stemden: VVD, CDA, PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren, Denk NL, Volt Nederland en BIJ1. We zijn heel blij met dit resultaat! Nu is het zaak om door te pakken. Dit incident laat zien hoe wispelturig de politieke realiteit soms kan zijn. Zo lang digitale geletterdheid niet 100% verankerd is in het curriculum, is deze strijd nog niet gestreden. Wij blijven het proces natuurlijk volgen. En hopelijk kunnen we snel melden dat ons onderwijs nu eindelijk klaar is voor de digitale werkelijkheid van nu.*


Aanstaande dinsdag (30 mei) stemt de Tweede Kamer over twee moties die oproepen om digitale geletterdheid in het onderwijs weg te bezuinigen. Na jarenlange inzet om te zorgen voor digitale vaardigheden voor álle kinderen, dreigt de vooruitgang die we hebben geboekt in één keer te verdwijnen. Dat mag niet gebeuren. Daarom hebben we samen met 12 andere partijen een brandbrief naar de Tweede Kamer gestuurd. Lees hier de brandbrief:  

Brief-moties-digitale-geletterdheidDownloaden

Wil je deze oproep ook steunen? Geef je naam en organisatie door via communicatie@nldigital.nl. We zullen de lijst met ondertekenaars dinsdag voor de stemming updaten.

De brief is ondertekend door:

Hoe zat het ook weer?

NLdigital zet zich, samen met vele anderen, al jaren in om digitale geletterdheid een vast onderdeel te maken van het curriculum. Dat is hard nodig, want sinds de jaren ‘80 is er geen grote update meer geweest van het curriculum. Scholen werken dus met een curriculum dat stamt uit de tijd van voor het internet, de smartphone en social media.

Tot nu springen bedrijven en maatschappelijke organisaties in het gat dat de overheid hier laat vallen. Er zijn tal van goede initiatieven om kinderen toch iets van digitale vaardigheden mee te geven. Maar het is nu aan de scholen zelf om hier iets mee te doen. Dat creëert ongelijkheid, zeker omdat juist scholen in armere wijken hier vaak geen middelen voor hebben.

Leerkrachten geven kinderen gemiddeld een 5,5 voor digitale vaardigheden. Op scholen met veel achterstandsleerlingen is dit zelfs een 4,1. En dat terwijl 81% van de leerkrachten het als een (zeer) grote noodzaak ziet om kinderen meer digitaal geletterd te maken.

Er is breed draagvlak voor het invoeren van digitale geletterdheid. De enige reden dat het nog niet is gebeurd, is traagheid bij de nationale overheid. Telkens is er een reden om invoering uit te stellen. En nu dreigen vier Kamerleden dus met deze moties om digitale geletterdheid in het geheel weg te bezuinigen. Dat levert op zijn minst weer vele jaren vertraging op. En die tijd kunnen we niet missen.


Deel via:

Het laatste nieuws

Uitvoeringshandelingen EU geven duidelijkheid over NIS2 meldplicht en zorgplicht voor digitale sector

Terwijl de NIS2 in Nederland uitgesteld is tot het derde kwartaal van 2025 lopen de ontwikkelingen rondom de wet door....
Cybersecurity

Delegatie Tweede Kamer brengt werkbezoek aan Exact

Leden Commissie Digitale Zaken op uitnodiging branchevereniging NLdigital in gesprek over software-innovaties en het belang voor ondernemers  Delft, 18 oktober 2024 – Vandaag brachten Tweede...
Politiek & wetgeving

‘Quantumtechnologie zowel kans als bedreiging voor cybersecurity’

Hoe kunnen bedrijven zich optimaal beschermen tegen de steeds groeiende cyberdreigingen? Emily Glastra, algemeen directeur van T-Systems Nederland en voorzitter...
Cybersecurity

Vertrek algemeen directeur Lotte de Bruijn bij NLdigital

Algemeen directeur Lotte de Bruijn neemt na 11 jaar afscheid van branchevereniging NLdigital. Ze start per 1 januari 2025 als...

Hoe kan de digitale sector zelf bijdragen aan het toekomstige energiesysteem?

Digitalisering en verduurzaming zijn de twee grote transities van deze tijd. Waar deze samenkomen, wordt het extra interessant. Veel bedrijven...
Duurzaamheid