‘Alleen met sterke purpose en optimistische boodschap trek je toekomstig talent aan’
Hoe blijf je als technologieleider aantrekkelijk voor talent in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt? Jeannine Peek, directeur van Capgemini en Boegbeeld Topsector ICT, deelt haar inzichten.
Jeannine, hoe benadert jouw organisatie de uitdaging van het tekort aan
ICT-talent?
‘Capgemini heeft een rijke traditie in het zelf opleiden en ontwikkelen van jonge talenten. Je kunt hier heel veel kanten op om de beste versie van jezelf te worden. Dat gegeven gebruiken we nadrukkelijk in onze werving. Daarnaast streven we heel bewust naar diversiteit, waardoor we uit een veel groter aanbod van talent kunnen selecteren. We hebben bijvoorbeeld een ambitieus programma dat de loopbaanontwikkeling van vrouwen bij Capgemini bevordert – op alle niveaus binnen onze organisatie. Ons doel: eind 2025 is 40% van onze medewerkers en 30% van onze leidinggevenden vrouw. En we hebben natuurlijk heel veel talenten die voor Nederlandse opdrachtgevers in bijvoorbeeld Polen, Spanje of India werken. Bij Capgemini vind je meer dan 120 nationaliteiten. Dat internationale en diverse karakter maakt ons extra aantrekkelijk als werkgever.’
Welke vaardigheden en kwaliteiten zoekt jouw organisatie specifiek bij nieuw ICT-talent?
‘We kijken natuurlijk vooral naar kandidaten met een beta-profiel, maar ook – heel specifiek voor Capgemini – soft skills zoals de mate waarin je snel nieuwe kennis kunt absorberen en toepassen én effectief kunt samenwerken met andere professionals binnen Capgemini en bij de klant. Veel van onze opdrachten spelen zich af in het kader van complexe transities. Dat vraagt mensen die bruggen kunnen bouwen, kennis willen delen en teams naar een hoger niveau kunnen brengen.’
Hoe bevordert jouw organisatie de persoonlijke ontwikkeling en het werkplezier van ICT-professionals?
‘Samen met toonaangevende leer- en ontwikkelaanbieders van over de hele wereld (denk aan Pluralsight, Harvard ManageMentor, Spark en Coursera) heeft Capgemini Next opgezet, ons eigen platform voor digitaal leren. Hier hebben medewerkers toegang tot ruim 250.000 cursussen, 3 miljoen leeractiviteiten van 1.200 aanbieders, en heel veel externe certificeringen. Werkplezier heb je niet alleen met collega’s als je bijvoorbeeld een succesvol project hebt afgerond, maar is ook te vinden binnen de diverse community’s voor bijvoorbeeld wielrenners, muziekliefhebbers en gamers die regelmatig een game night op kantoor organiseren.’
Welke rol speelt samenwerking binnen het netwerk van jouw organisatie bij het aanpakken van het tekort aan ICT-talent?
‘Samenwerking over de volle breedte is ontzettend belangrijk om de innovatiekracht van Nederland ook voor de toekomst te behouden. Ik ben naast algemeen directeur bij Capgemini Nederland ook Boegbeeld Topsector ICT, waar we aan de hand van de Human Capital Agenda structureel werken aan actieplannen om jongeren te interesseren voor banen van de toekomst. Dat is ook in het belang van Capgemini. Daarnaast hebben we zelf veel partnerships met instellingen uit het hoger onderwijs. Een mooi voorbeeld vind ik zelf de samenwerking met Solar Team Twente waarin we onze kennis en expertise met Solar Team Twente delen en actief betrokken zijn bij hun streven naar duurzame mobiliteit. Samen werken we aan de bevordering van innovatie op het gebied van zonne-energie en elektrische mobiliteit.’
Het thema arbeidsmarktkrapte speelt breed, ook buiten de IT-sector. Het verhogen van arbeidsproductiviteit is een manier om dit probleem aan te pakken. Op welke wijze bieden jullie producten of diensten hier een oplossing voor?
‘Uiteraard speelt generative AI en andere innovaties ook een belangrijke rol in ons dienstenportfolio. Binnen Capgemini hebben we het Applied Innovation Exchange, een internationaal netwerk van innovatiehubs, dat samen met start ups en scale ups kijkt hoe je innovatieve technologie praktisch kunt toepassen in de samenleving. Heel recent hebben we bijvoorbeeld een Digital Contact Center-platform van Microsoft en Copilot gebouwd voor Eneco om hun klantenservice sneller en efficiënter te maken. Dit heeft de gemiddelde afhandelingstijd van vragen voor de klantenservice van Eneco met 50% verkort. Het staat buien kijf dat een technologie als AI ook impact zal hebben op ons eigen werk.’
Aan welke toekomstgerichte initiatieven werkt jouw organisatie om duurzaam met de uitdagingen van een krappe arbeidsmarkt om te gaan?
‘De belofte van Capgemini is “Get The Future You Want”. Dat willen we realiseren voor klanten maar ook voor onze eigen medewerkers. Veel bedrijven staan voor een dubbele opgave: een digitale transitie én een overgang naar een veel duurzamer bedrijfsmodel. Die maatschappelijke opgave van technologie voelen wij heel sterk bij Capgemini. Het is mijn overtuiging dat alleen bedrijven met een sterke purpose en een optimistische boodschap voor de toekomst in staat zullen zijn om op de langere termijn aantrekkelijk te blijven voor jong talent.’
Is er nog een tip of oproep die je wil doen aan NLdigital en/of haar leden?
‘Wat mij betreft mag het debat over de maatschappelijke impact van technologie op de samenleving wat steviger en inhoudelijker worden gevoerd. Er wordt volop over bijvoorbeeld AI gesproken in de politiek en media, vaak ook alsof het een nieuw wondermiddel is. Ik mis daarin soms een nuchtere toon. Terwijl wij binnen onze sector natuurlijk vele decennia werken aan kunstmatige intelligentie en zaken als large language models. Wij kunnen vanuit onze kennis en expertise bijdragen aan een beter begrip van technologische innovaties. En laten we daarbij ook actief andere disciplines opzoeken om over maatschappelijke impact te praten.’