Digitale geletterdheid in onderwijs: Studiereis Denemarken dag 1

René Speelman is namens de Werkgroep Onderwijs van Nederland ICT op studiereis naar Denemarken. Daar kijkt hij namens het bedrijfsleven met overheid en onderwijs samen welke lessen we van hun ervaringen kunnen leren. Hij doet verslag van de eerste dag:

De laatste vernieuwing van het curriculum voor het onderwijs in Nederland dateert uit 2005. Inmiddels is er een generatie – die volledig met digitale middelen is opgegroeid – gepasseerd, maar in het curriculum is digitalisering nog niet geborgd. Nóg niet, want er wordt hard aan gewerkt om in 2022 zover te zijn. Ondertussen leren we van de ervaringen van anderen. Daarom mogen we nu een kijkje in de keuken nemen bij het Ministerie van Onderwijs in Denemarken. Alhoewel het onderwijs in Denemarken anders georganiseerd is, is de problematiek vergelijkbaar. Er is nauwelijks onderzoek naar het effect van digitale ontwikkelingen op het welzijn van kinderen. En er zijn grote verschillen in digitale vaardigheden bij zowel de leerlingen als de leerkrachten. Het succes van meer digitale vaardigheden bij leerlingen hangt te vaak af de ‘digipassie’ van de leerkracht. Net als in Nederland, moet ook hier wat gebeuren om leerlingen gereed te maken voor een leven in een maatschappij die vol zit met technologie. Ole Sejer Iversen, professor Child Computer Interaction van de Aarhus University is betrokken bij de digitaliseringsagenda in Denemarken. Hij bevestigt de urgentie om in actie te komen. Kinderen hebben bijvoorbeeld geen idee wat algoritmes doen. Sterker nog, ze hebben vaak geen idee wat de intentie van de auteur is. Om concrete stappen te nemen hebben ze in Denemarken in korte tijd vier competenties ontwikkeld die de leidraad zijn voor het digitaliseringscurriculum:

Op dit moment voeren de Denen bij 46 scholen een pilot uit. Bij de ene helft worden de competenties integraal aangeleerd, als onderdeel van de bestaande vakken. Bij de andere helft van de scholen worden de competenties als vakken apart ingeroosterd. De pilot is nog in volle gang. Het is dus nog niet duidelijk welke wijze het meest effectief is. Wat wij nu meenemen is dat er op heel veel fronten tegelijk gewerkt moet worden, iedereen moet digitaal vaardiger worden: de leerkrachten, de leerlingen, de politici en de schoolbesturen. Maar ook moet de discussie over ethiek gevoerd worden en moet er meer onderzoek gedaan worden om de resultaten van diverse initiatieven te kunnen evalueren. Of alles tegelijk aanpakken ook het meest effectief is, is nog onduidelijk. Wel werd duidelijk dat voor het behalen van de competenties en het creëren van een versnelling, een structurele samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven onontbeerlijk is.


Deel via:

Het laatste nieuws

‘Toezicht door de mens blijft altijd nodig’

Hoe houd je grip op cybersecurity in een tijd waarin AI steeds dominanter wordt? Joost de Bruin, CEO van Sopra...
Cybersecurity

NLdigital roept AP op om handreiking over scraping te schrappen en pleit voor duidelijkheid over het kunnen gebruiken van persoonsgegevens voor AI-modellen 

Er gebeurt een hoop rondom artificial intelligence in privacy-land. Zo heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) onder andere een handreiking gepubliceerd...
Politiek & wetgeving

CRA gepubliceerd: cybersecurity vereisten voor alle hard- en software

De langverwachte Cyber Resilience Act (CRA) is vandaag officieel gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. Hiermee wordt deze...
Cybersecurity

NLdigital pleit samen met partners voor heroverweging EU-aanpak online kindermisbruik

NLdigital pleit samen met partners voor heroverweging EU-aanpak online kindermisbruik
Politiek & wetgeving

‘Alleen met sterke purpose en optimistische boodschap trek je toekomstig talent aan’

Hoe blijf je als technologieleider aantrekkelijk voor talent in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt? Jeannine Peek, directeur van Capgemini en...
Opleiding & arbeidsmarkt