Praat met je klanten over noodzakelijke cybersecuritymaatregelen
Het is bijna niet bij te houden: de snelheid waarmee cybercriminelen nieuwe aanvallen ontwikkelen. De dreiging neemt toe en de weerbaarheid van veel (met name kleinere) bedrijven loopt achter. Uit een nieuw onderzoek van het Digital Trust Center (DTC) blijkt dat dit vooral komt omdat de basismaatregelen, bijvoorbeeld inloggen in twee stappen, niet voldoende worden doorgevoerd. Als digitale sector zien wij dit, maar horen we nog te vaak dat klanten geen interesse hebben in het opwaarderen van hun beveiligingsniveau. Ons advies: praat met je klanten over noodzakelijke cybersecuritymaatregelen en gebruik hierbij de producten van het DTC.
DTC Benchmark onderzoek
Het Digital Trust Center heeft onderzoek laten doen naar het gebruik van verschillende cybersecuritymaatregelen door Nederlandse zzp’ers en mkb’s (tot 25 medewerkers) met en zonder IT-dienstverlener. Uit dit onderzoek blijkt dat er maatregelen worden genomen om hun bedrijf te beschermen, maar niet alle maatregelen. Bij beide groepen is het opvallend dat het inloggen in twee stappen (tweefactorauthenticatie) het minst wordt genomen als maatregel.
In gesprek met je klanten
In gesprek blijven met jouw klanten over digitale veiligheid is belangrijk, maar waar te beginnen? Klanten zien vaak het belang niet genoeg en willen geen extra maatregelen die noodzakelijk zijn. Eerder schreven we al over een praatplaat die we samen met een aantal partners hebben opgesteld en je kunt delen met je klanten. Zo kun je het gesprek aan gaan om te komen tot cybersecurity-afspraken die noodzakelijk zijn.
In aanvulling hierop heeft het DTC een scan ontwikkeld: de CyberVeilig Check. Breng dit onder de aandacht bij je klanten. Zo maak je ze bewust maken van de noodzaak van het op orde hebben van hun beveiliging. Binnen 5 minuten weten ze wat ze vandaag nog kunnen doen om een start te maken met de digitale veiligheid van hun bedrijf.