Zo helpen wij de digitale kloof te dichten
Vandaag is de eerste Dag van de Digitale Inclusie. In Beeld en Geluid in Hilversum komen allerlei partijen bij elkaar om te bespreken hoe we de digitale kloof dichten. Gezamenlijk presenteren we een manifest met 5 bouwstenen voor meer digitale inclusie. En dat is helaas hard nodig.
Succesvolle digitalisering kan alleen als het mét iedereen is en vóór iedereen. Helaas kan ook in Nederland nog lang niet iedereen digitaal meedoen. Zo zijn er nog 2 miljoen Nederlanders zonder digitale basisvaardigheden. Vier procent van de Nederlanders heeft thuis geen toegang tot internet. En 17% heeft niet de middelen om een digitaal apparaat aan te schaffen. NLdigital is daarom, samen met onze leden, op meerdere fronten actief om de kloof te helpen dichten.
Allemaal Digitaal: gebruikte laptops krijgen een tweede leven
In coronatijd startten we samen met de Alliantie Digitaal Samenleven het initiatief Allemaal Digitaal. Het principe is heel simpel: bedrijven doneren gebruikte laptops, die door ons worden opgeknapt en via sociale partners terechtkomen bij mensen die ze hard nodig hebben. En daar stopt het niet: we bieden ontvangers van een apparaat ook ondersteuning om wegwijs te worden in de digitale wereld.
Inmiddels is Allemaal Digitaal uitgegroeid tot een volwaardige stichting, die al duizenden Nederlanders heeft kunnen helpen aan een laptop of tablet. Maar we hebben nog veel meer nodig. Dus wil je een steentje bijdragen: doneer je hardware aan Allemaal Digitaal. Heb je geen laptops of tablets beschikbaar? Een financiële donatie kan ook. Kijk op: https://www.allemaal-digitaal.nl/word-donateur/
Internet voor mensen in financieel kwetsbare situaties
Met alleen een laptop of tablet ben je er niet. Om volwaardig mee te doen heb je ook toegang tot internet nodig. Voor mensen in financieel kwetsbare situaties is dat helemaal niet vanzelfsprekend. Zij moeten bijvoorbeeld kiezen tussen het betalen van hun internetabonnement of zwemles voor de kinderen. En met stijgende inflatie en energieprijzen zullen alleen maar meer mensen in deze situatie terechtkomen. Onacceptabel vinden wij. Daarom kijken we samen met onze telecomleden hoe we deze mensen kunnen helpen.
Hulp bij digitale vragen
Ons standpunt is al heel lang dat elke Nederlander voldoende digitale vaardigheden moet hebben. Dat begint wat ons betreft in het onderwijs. Helaas is dat iets van de lange adem. Op korte termijn zijn er tal van mooie initiatieven om Nederlanders met beperkte digitale vaardigheden te helpen. Met Allemaal Digitaal werken we bijvoorbeeld samen met de DigiHulplijn. En ook individuele bedrijven dragen hun steentje bij. Lidbedrijf VodafoneZiggo zet zich met voorlichting in winkels in om mensen digitaal vaardiger te maken. Ze gaan bovendien samenwerken met lokale instanties, zoals de bibliotheken, om digitale vaardigheden te bevorderen.
Wil je met jouw bedrijf ook bijdragen aan het dichten van de digitale kloof? Of wil je meer weten over één van deze initiatieven? Laat het ons weten!